Posłuchajcie radia

Było tak: ponotowałam sobie co trzeba będzie w tym iesiącu przesłuchać na iPlayerze BBC i co z tego postarać się nagrać. I wtedy okaało się, że właśnie mam w ręku szkic wpisu, który co prawda pewnie nikomu się nie przyda, ale za to będzie się przyjenie pisał i sprawi że nei stracę całkiem zdolności spisywania czegoś poza sprawozdaniami i projektami w robocie.

Jak pewnie wiecie (choć jest też szansa, ze nie wiecie) BBC to nie tylko telewizja, ale również cała masa stacji radiowych. Na dodatek niemal każdą audycję można przesłuchać w Internecie przez jakiś czas po emisji. Ten czas zresztą ostatnio zwiększył się z tygodnia do miesiąca, więc w zasadzie można nie robić nic innego w wolnym czasie, tylko słuchać BBC…

Zwłaszcza że (oczywiście) tak jak i w telewizji ich programy są na najwyższym poziomie. Jeśli złapiecie tego bakcyla tak mocno jak ja, wkrótce zaczniecie orientować się, która lokalna rozgłośnia robi najlepsze słuchowiska (zdecydowanie Radio Cymru, czyli oddział walijski) i których reżyserów najbardziej lubicie (ja w tym momencie głosowałabym chyba na Saszę Yevtushenko). Jeśli nie, macie szansę spędzić kilka godzin w tygodniu na słuchaniu świetnych audycji i bezbolesnym szlifowaniu języka. Jeśli sądzicie, że nie zrozumiecie – przeczytajcie przedostatni akapit. Jest do Was.

Poniżej bardzo subiektywny wybór najciekawszych programów z ostatniego miesiąca wraz z bardzo skrótową argumentacją. Niektóre są dostępne dłużej, inne krócej, generalnie starałam się zacząć od tych najstarszych, przy których warto się pospieszyć. Pamiętajcie, że zdecydowanej większości z tych audycji nawet nie napoczęłam, więc to nie muszą być trafne strzały.

Taki mały przewodnik dla tych, którzy chcieliby zacząć słuchać, a nie wiedzą gdzie zacząć.

Obrazek może i ma związek tylko drobny, ale za to go lubię.

Obrazek może i ma związek tylko drobny, ale za to go lubię.

1. Sherlock Holmes: The Valley of Fear by Arthur Conan Doyle

W ramach książki na dobranoc przez dwa tygodnie Ian McKellen czytał Dolinę strachu Arthura Conan Doyle’a. Dokładniej czytał od poniedziałku do piątku, bo Book at Bedtime tak jest nadawana. Każdy odcinek trwa kwadrans, więc mamy tu bardzo przyjazny w słuchaniu w krótkich przerwach format 10×15′.

Dlaczego warto: Ian McKellen, Sherlock Holmes.

2. Planning Permission by Sarah Wooley

Inny regularny cykl na BBC4, Afternoon Drama. Zazwyczaj pojedyncze odcinki, zazwyczaj 45 minut. Tutaj mamy komedię o neighbours, architecture, tradition versus modernism – and James Bond. Mnie to zachęca. Do tego reżyseruje Gaynor Macfarlane, a mam z nią dobre doświadczenia, więc pewnie spróbuję. Format 1×45′.

Dlaczego warto: lata trzydzieste, Ian Fleming.

3. The Havana Quartet by Leonardo Padura

Dawno miałam zamiar przeczytać kryminały Padury, bo ponoć dobre. Spróbujemy go poznać od tej strony, będzie szybciej. Bardzo dobrze się sięga po książki po przesłuchaniu słuchowisk, swoją drogą. Mam doświadczenie, niestety. Format 4×60′ (czyli zawsze szybciej niż książki, jeśli nie będzie na tyle dobre, że po książki i tak się będzie chciało sięgać…).

Dlaczego warto: Kuba, kryminał.

O, takie cudne zdjęcie znalazłam.

O, takie cudne zdjęcie znalazłam.

4. A Shepherd in London by Jerome Vincent

Taki cudowny temat na opowieść: pasterz z Aberdeenshire przybywa ze swoim stadem i wiernym psem pasterskim do Londynu. A wszystko w latach dwudziestych. Piszą tak: in the 1920s and 30s, sheep were used in London parks to keep the grass down. Hyde Park, Kensington Gardens, Clapham Common and Hampstead Heath all had sheep grazing on them, and there was much competition between shepherds to get their flocks chosen for the privilege. A do tego to tylko dwa króciutkie odcinki (2×15′).

Dlaczego warto: lata dwudzieste, Londyn, owce!, no i czyta Bill Paterson.

5. Adam Bede by George Eliot

No wiecie, George Eliot. Strasznie lubię jej powieści, a tak naprawdę mało ich znam. Tutaj mamy czworokąt miłosny, zdrady, seks, nieślubne dzieci, przestępstwa, sądy i mnóstwo innych radości. Zresztą generalnie radio BBC najczęściej służy mi do nadrabiania klasyki, więc to idealny strzał. Tym razem trzy tygodnie, więc 15×15′.

Dlaczego warto: George Eliot, dziewiętnastowieczna proza angielska, w ogóle XIX w., romans.

6. Mercury 13 by Anita Sullivan

Znowy Afternoon Drama, ale tym razem w jednym z moich ukochanych rodzajów: dramatyzowana (czasem mniej, czasem bardziej – tutaj mamy drama-documentary, czyli mniej) opowieść o historii techniki. Słuchałam już kilkunastu tego typu (między innymi świetnej audycji o Giermanie Titowie) i żadna nie zawiodła. Tym razem historia o trzynastu dziewczyn, które nigdy nie poleciały w kosmos, chociaż niektóre były lepsze od facetów, którzy polecieli. A do tego Produkcja Cymru/Wales, więc pewniak. Tak jak poprzednio 1×45′.

Dlaczego warto: historia podboju kosmosu, podły feminizm.

Oczywiście pan Thornton nie ma nic wspólnego z panem Lovelacem,  może tylko jeden drobny szczegół...

Oczywiście pan Thornton nie ma nic wspólnego z panem Lovelacem, może tylko jeden drobny szczegół…

7. Clarissa: The History of a Young Lady by Samuel Richardson

Po pierwsze – wiadomo, klasyka. Klarysa Richardsona to jest ten kawałek brytyjskiej literatury, po który raczej nie sięgnę w formie pisanej, ale przez uszy, czemu nie? Po drugie jest na zdjęciu. Niebezpiecznego dla naszej bohaterki lowelasa, pardon – libertyna, Roberta Lovelace’a, gra Richard Armitage. A Richard Armitage ma głos taki, że tylko siedzieć i słuchać. Nawet 4×60′.

Dlaczego warto: Richard Armitage. Myślę, że to wystarczy.

8. Cadfael: Monk’s Hood by Ellis Peters

Wiadomo, Cadfael. Podobno są jeszcze na świecie osoby, które nie tylko nie przeczytały żadnego tomu przygód braciszka Cadfaela, ale nawet nie widziały żadnego odcinka serialu z Derekiem Jacobim. Są też takie, co przeczytały większość i oglądały cały serial, ale i tak chętnie przyjmą Cadfaela w każdej dowolnej formie, bo jest świetny. Format 5×30′.

Dlaczego warto: Cadfael!, średniowiecze, kryminał.

9. Tongues of Fire by David Pownall

Znowu Afternoon Drama. Tym razem mocno snobistycznie na dodatek. O tym jak w 1913 roku, w Dublinie, W. B. Yeats mógłby się poróżnić z młodym Seánem O’Caseyem o sztukę Rabindranatha Tagore. No co? Mówiłam, że snobistycznie, ale jakie to może być fajne! Znów 1×45′.

Dlaczego warto: W.B. Yeeats, Seán O’Casey, Rabindranath Tagore.

10. Obłomow Iwana Gonczarowa

Jawiem, że prawdopodobnie jestem jedną z nielicznych osób, które chcą przyjmować rosyjskojęzyczną klasykę w angielskim tłumaczeniu, ale ta wersja ma pewną zaletę, której nie miałyby wersje w innych językach: Toby’ego Jonesa. Uwielbiam Toby’ego Jonesa. Format: 2×60′.

Dlaczego warto: Toby Jones, no i sam Obłomow też fajny…

Takiego Toby'ego znalazłam.  Jej, jak ja go lubię.

Takiego Toby’ego znalazłam. Jej, jak ja go lubię.

Obiecałam sobie, że nie będzie więcej niż dziesięć, więć nie będzie. Ale spokojnie znalazłabym drugie i trzecie tyle. Zwłaszcza że przeglądam zazwyczaj tylko kategorią Drama, a ciekawych kategorii jest sporo. Jest co odkrywać.

W kwestii poziomu znajomości języka: próbujcie. Ja zaczynałam słuchać słuchowisk brytyjskiech kiedy sądziłam że nie ma najmniejszych szans, żebym dała radę, bo nawet serialu bez napisów nie zrozumiem. I okazało się, że jakoś magicznie jestem w stanie pojąć co mówią. Można zacząć od czegoś, co się już zna w innej wersji (książka, film), to też ułatwia, człowiek się nie boi, że się pogubi w fabule. Co więcej — warto spróbować nawet jak się nie przepada za audiobookami (ja nie przepadam) i polskimi słuchowiskami. Może to moja brytofilia, ale to po prostu zupełnie inna rozrywka.

A ponieważ obliczyłam sobie, że w sumie wybrane programy mają jedyne trochę ponad 20 godzin, biorę się za słuchanie, żeby się wyrobić przed świętami, bo na święta zawsze jest mnóstwo dobra. Wy też słuchajcie.

Jedna uwaga do wpisu “Posłuchajcie radia

  1. Pingback: To inne radio czyli wpis snobistyczny | Ysabell's Weblog

Skomentuj

